Wyjazd pedagogów do Pragi i Kotliny Kłodzkiej. Drukuj

„Obcowanie z pięknem, czyni człowieka pięknym”.

Wyjazdy, biwaki, ogniska i wycieczki – to ulubione formy wypoczynku i  szkolnej rozrywki uczniów. Lubią je i cenią także nauczyciele, bo zawsze i wszędzie można spotkać coś niezwykłego. Nie od dziś wiadomo również, że podróże kształcą  ( ponoć najbardziej ludzi wykształconych).

Wiele niezapomnianych przeżyć, wzruszeń i radości dostarczyły nauczycielom MARMOLADY ostatnie wycieczki do Lwowa, Krynicy Górskiej i czeskiego Bardejowa. Na uwagę zasługuje fakt, iż na przestrzeni kilkunastu kolejnych lat udało nam się obejrzeć kilkanaście spektakli – musicali, realizowanych corocznie w Teatrze ROMA w Warszawie, począwszy od pierwszego, przebojowego „METRA” po „UPIORA W OPERZE”. W październiku tego roku (w dniach 14 – 17.10.10), wyruszyliśmy na zachód Polski do Kotliny Kłodzkiej i stolicy południowych sąsiadów -  Pragi. Program wycieczki był bardzo bogaty.

W czwartek (14.X.) zwiedzanie rozpoczęliśmy od Bazyliki Nawiedzenia NMP i ruchomej szopki w Wambierzycach. Po obiedzie i spacerze ulicami kurortu Dusznik Zdroju, pokonaliśmy trasę w niezwykłych Błędnych Skałach. Tak poetycko nazywane są utworzone z ławicy piaskowców ciosowych Góry Stołowe. Na powierzchni 21,14 ha rezerwatu, pomiędzy okazałymi skalnymi blokami ciągnie się labirynt  szczelin o głębokości 6-8 metrów. Na trasie naszej wycieczki znalazła się niewątpliwa atrakcja regionu - Kaplica Czaszek w Czermnej.

Drugiego dnia  (piątek, 15.X.) wyprawiliśmy się do Skalnego Miasta w Ardspach w Czechach. Zwiedziliśmy urokliwe formy skalne w kształcie ludzi, zwierząt, przedmiotów, górski wodospad. Dzięki humorystycznym opowieściom czeskiego przewodnika, na pewno nie zapomnimy przejażdżki łodzią po górskim jeziorze.

Trzeci dzień wycieczki ( sobota,16.X.) spędziliśmy w Pradze. Z przewodnikiem zwiedziliśmy  najatrakcyjniejsze zabytki stolicy Czech: kompleks Zamkowy - Hradczany, Katedrę Św. Wita (najokazalsza świątynia gotycka w Europie), Zamek Praski, Kościół  Św. Jerzego, Ogrody Waldsteina, Most Karola (najsłynniejszy średniowieczny most w Europie z galerią barokowych pomników), Rynek Starego Miasta z okazałym Ratuszem i słynnym zegarem astronomicznym. Po degustacji czeskich knedliczków udaliśmy się na  niezwykły spektakl: „światło – woda -  dźwięk”   przy praskich Krzyżykowych  fontannach.

Już w drodze powrotnej , w niedzielę 17 października zatrzymaliśmy się w Kłodzku. Kłodzko, podobnie jak nasz Sandomierz, zachowało doskonale ukształtowany, kompletny i oryginalny układ urbanistyczny miasta średniowiecznego. To jedno z najstarszych miast i najpiękniejszych miast Polski, posiada cenne obiekty zabytkowe. Ze szczególną uwagą obejrzeliśmy ogromną bastionową twierdzę z XVI w. oraz późnogotycki kościół Wniebowzięcia NMP z przebogatym barokowym wyposażeniem.

Pełni niesamowitych wrażeń wróciliśmy do domów i pracy, bogatsi w nowe barwy i dźwięki życia. Po raz kolejny, mogliśmy się przekonać, że wspólne zwiedzanie, pokonywanie trudności na turystycznych szlakach, wspólne kontemplowanie piękna zabytków i krajobrazu, buduje pozytywne relacje międzyludzkie, sprzyja nawiązywaniu przyjaźni, pozwala na bliższe  poznanie się w innej - niż szkolna,  rzeczywistości.