Niniejszy projekt jest realizowany przy wsparciu finansowym Wspólnoty Europejskiej w ramach programu Socrates - Comenius. W roku szkolnym 2006/2007 szkoła nasza rozpoczęła pracę nad programem unijnym Socrates Comenius. Tematem projektu jest "Czy człowiek jest rzeczywiście tym, co je? Nakryty stoliczek europejskich regionów", a w skład grupy partnerskiej wchodzi oprócz Polski, Francja, Włochy, Austria oraz Węgry. Projekt dotyczy trzech produktów spożywczych wybranych jako wyróżniki stylów żywienia regionów europejskich.
"Nakryty stoliczek" europejskich regionów stanowią:- rok: Nasz chleb powszedni.
- rok: Wszystko to ser?
- rok: Teraz chodzi o kiełbasę.
Partnerzy projektu zdecydowali się na trzy podstawowe środki spożywcze, które odgrywają ważną rolę w historii i kulturze żywieniowej krajów partnerskich.Chleb, ser, kiełbasa konsumowane przez człowieka wykazują wiele cech wspólnych. Uczniowie i uczennice w trakcie trwania projektu będą badać produkcję, konsumpcję i znaczenie produktów w wymienionej kolejności.Produkty typowe dla regionów będą porównywane. Efekty wymienione zostaną za pomocą platformy naukowej.Prace nad projektem obejmują roczniki i przedmioty szkolne we wszystkich przedziałach wiekowych szkół partnerskich.
Faza wstępna 2006r. Wypróbowanie i wybranie odpowiedniej platformy naukowej która będzie wykorzystywana do wymiany doświadczeń, materiałów, wyników badań, pomiędzy uczestnikami projektu. Wyniki pracy zostaną opublikowane również na szkolnych stronach internetowych.
Faza I – we własnej szkole.Realizacja fazy I odbywać się będzie we własnych szkołach. Uczniowie zgromadzą informacje na temat „Codzienny chleb” i będą mieć możliwość wymiany doświadczeń podczas pracy w grupie. Mając na uwadze główny cel projektu, formułuje się następujące wyznaczniki badań:
- Wpływ cech organoleptycznych i estetyki produktu na jego spożycie.
- Podkreślenie roli i znaczenia chleba w życiu codziennym człowieka (śniadanie, obiad, kolacja).
- Gromadzenie i interpretowanie zwrotów językowych w celu odczytania symbolicznego znaczenia słowa „chleb”.
- Praktyczne doświadczenia w zakresie uprawy zbóż i wytwarzania pieczywa „od ziarna do chleba”.
- Wycieczki do zakładów piekarskich – badanie i dokumentowanie procesów produkcji.
Efekty pracy będą przygotowane w dwóch językach, prezentowane społeczności szkolnej w postaci plakatu i będą podstawą do opracowania ilustrowanego słownika lub gry słownej.
Faza II między szkołami partnerskimi. - Dwujęzyczna prezentacja uczestników projektu i tematyki ich prac (zdjęcia, krótkie teksty) na wybranej platformie naukowej.
- Systematyczna, miesięczna wymiana opracowanych materiałów (dyskusja na platformie naukowej).
- Fotograficzna dokumentacja z wycieczek i spotkań przekazywana drogą pocztową między partnerami projektu.
- Materiał obrazkowy i tekstowy do słownika ilustrowanego oraz quizu będzie opracowany do kwietnia 2007 i zaprezentowany w La Rochefoucauld
Faza III – spotkania w ramach projektu.- Prezentacja cząstkowych efektów pracy podczas dwóch spotkań rocznie z wykorzystaniem nowoczesnych środków komunikacji. W ciągu 3 lat projektu powinno się odbyć spotkanie w każdej szkole partnerskiej z udziałem uczniów i nauczycieli.
- Wystawa stołów – prezentacja regionalnych asortymentów chleba.
Zdobyte informacje zostaną wykorzystane do opracowania:
- tekstów: opowiadania, krótkie historyjki, wierszyki,
- prac plastycznych: martwa natura,
- konkursów, gier i quizów o zwrotach językowych,
- publikacji książkowej lub CD, filmu, sztuki teatralnej Przy realizacji tematów „ser” i „kiełbasa” będzie prowadzone analogiczne postępowanie,z wykorzystaniem doświadczeń z pierwszego tematu projektu „chleb”.
W pierwszym roku projektu przewiduje się jako wspólny efekt końcowy ilustrowany słownik i quiz. Efekty cząstkowe przedstawiane będą na wybranej platformie naukowej, poprawiane i prezentowane na stronach szkolnych. Efekty poszczególnych grup będą prezentowane dodatkowo na plakatach w każdej szkole, zaś w następnych latach zostaną wykorzystane do zorganizowania wystawy.
W kolejnych latach przewiduje się: opracowanie tekstów, prac plastycznych, gier, książki, filmu lub sztuki teatralnej. Wszystkie produkty końcowe ukażą się w językach szkół partnerskich.
Na spotkaniu przygotowawczym zostaną ustalone zasady wymiany informacji pomiędzy partnerami projektu ( proponowany jest kontakt raz w miesiącu poprzez e-mail lub platformę naukową).
Pierwszym zadaniem jest zapoznanie się uczestników projektu, potem wymieniane będą cząstkowe efekty pracy grup partnerskich w celu ich porównania. W następnej kolejności nauczyciele podejmą kontakty indywidualne (telefoniczne, e-mail, platforma naukowa), które dotyczyć będą aspektów organizacyjnych i treści projektu.
Realizacja zadań projektowych będzie protokołowana przez ucznia lub nauczyciela.Wymiana informacji dotyczących realizacji projektu odbędzie się z wykorzystaniem platformy naukowej. Nauczyciel z danej dziedziny będzie na bieżąco komentował (omawiał) prace uczniów, wprowadzał nowe zagadnienia do realizacji projektu. Społeczność uczniowska i rodzice zostaną poinformowani o tematyce, celach i działaniach projektu na spotkaniach, konferencjach, seminariach. W realizację projektu włączeni zostaną nauczyciele przedmiotów objętych projektem. Nieodzowne będzie aktywne wsparcie dyrektora szkoły.
Uczestnicy projektu otwarci będą na uwagi, propozycje i wskazówki. Po roku realizacji projektu publikowane będą produkty końcowe (przedstawienie szkolne, wspólne konferencje, dzień otwartych drzwi, sprawozdanie roczne). W pracy nad projektem ważną rolę odgrywa samoocena. Prace projektowe dobrane są odpowiednio do trudności zadania i wpływają na działalność redakcyjną grupy, która jest odpowiedzialna za sprawozdanie z działalności rozmaitych grup projektowych z własnej szkoły, jak też na wymianie ze szkołami partnerskimi (tłumaczenie, projektowanie i odbiór).
Wyniki doświadczeń i produkty końcowe chcemy rozpowszechniać poprzez:
- platformę naukową,
- szkolne strony www,
- gazetki szkolne,
- regularne sprawozdania z przebiegu projektu na otwartych przedstawieniach szkolnych,
- spotkania z rodzicami,
- konferencje.
W trakcie realizacji projektu chcemy troszczyć się o dobrą współpracę w szkole pomiędzy uczniami, nauczycielami i rodzicami.
Ważne są następujące aspekty współpracy: - grupa redakcyjna (grupa uczniów i nauczycieli, spotykających się w regularnych odstępach czasu),
- ogólna konferencja, na której rada pedagogiczna, przedstawiciele uczniów i rodziców dowiadują się o aktualnych informacjach na temat projektu oraz jak rozdzielone są zadania różnych grup projektu (w klasach, w zespołach pracujących),
- konferencja zawodowa, ponieważ następuje porozumienie dotyczące jednostek lekcyjnych odnoszących się do przedmiotów i obejmujące określone przedmioty.
Aktywny udział uczniów w pracach nad projektem będzie zapewniony poprzez:
- przedstawienie uczniom planu projektu i uzupełnianie go o ich uwagi i propozycje,
- współodpowiedzialność uczniów za postęp w realizacji projektu,
- właściwy dobór form i metod pracy do realizacji projektu,
- wzajemne wspieranie się we współpracy lokalnej i europejskiej celem osiągnięcia wspólnego efektu,
- ewaluację pracy nad projektem z wykorzystaniem informacji zawartych w ankietach,
- pokazywanie i ocenianie wyników cząstkowych oraz wyników końcowych w obrębie społeczności szkolnej,
- prezentowanie na platformie naukowej efektów pracy uczniów, wpływających na podniesienie ich samooceny,
- tłumaczenie uczniom, jakie znaczenie ma praca nad projektem (w trakcie roku szkolnego i po nim),
- dodatkowa motywacja: możliwość udziału w spotkaniach partnerskich.
W naszej szkole tematykę projektu włącza się w program nauczania przedmiotów wymienionych w projekcie oraz w realizację przedmiotów zawodowych.W każdym półroczu uczniowie obowiązkowo uczestniczą w pracach związanych z realizacją projektu. W ramach tego projektu planuje się utworzyć grupę Comenius1, w której uczniowie wspólnie z partnerami włączą się w realizację tematyki związanej z „chlebem” i będą ją rozwijać. |